27 november 2009

Värkar

För exakt ett år sen hade jag börjat få värkar. De började vid 19 tiden och i samma veva kom farmor och faster förbi så det var bara att skicka med William när dom åkte... Satt här hemma och andades igenom värkarna som ökade i intensitet. Pratade lite med mamma och Frida i telefon och ringde Förlossningen. Jag kände att jag verkligen inte ville komma in och vara öppen 1 cm som med William, så jag stannade hemma tills jag kände att snart går det inte mer... Vid ca 23 kom vi in på Akuten och tog hissen upp. Där möttes vi av BM L och vi fick välja vilket rum vi ville för vi var själva:) Var så mysigt att komma upp dit och det var mörkt ute och adventstakarna var uppsatta och lyste så fint:) Hur somhelst, jag var öppen 6-7 cm när jag kom in, thank you god! Började med lustgasen ganska så snabbt och bad dom förbereda för epidural IFALL jag skulle vilja ha så att det inte blev försent... Men sen när narkosläkaren kom så var jag öppen ca 8-9 tror jag och tackade nej då det gick så fort och bra ändå. Vid 24 tiden ville jag börja krysta men fick lov att hålla tillbaka ett bra tag då det fortfarande var en "kant" kvar, hm... Det var inte roligt att vänta på denna "kant" som inte ville försvinna i första taget. Den som har känt krystvärkar vet vad jag pratar om, det är nästan omöjligt att hålla tillbaka... Ja, sen kom han iaf 01.00 och hade full apgar poäng direkt, ganska ovanligt har jag hört men himla skönt för oss:) Så jag måste nästan säga att jag haft en drömförlossning MEN jag har även haft en som var mindre rolig...

En annan dag kan jag berätta om min första förlossning, som är en HELT annan historia;).... Men nu måste jag förbereda inför 1 års kalas som är i morgon!

2 kommentarer:

  1. Vad fantastiskt det låter med en "lätt" förlossning. Hoppas det blir en sådan för mig till midsommar. ;)

    SvaraRadera
  2. Låter hoppfullt det där inför förlossning nummer 2, hoppas bara man slipper åka till Falun... : (
    kram Lisa

    SvaraRadera