26 november 2009

Jaha...

Då fick man svar på en fråga då iaf. Läkaren ringde idag och meddelade att han fått tillbaka svar från labb, jag är Laktosintolerant! Ok, och vad innebär då det egentligen?! Jag får inte äta något med mjölk eller laktos på 3 veckor för att se hur magen mår, sen ska jag äta mjölk för att se hur den reagerar, hm........

Men alltså, nu blir jag lite förvirrad, FÅR jag köpa laktosfri mjölk osv eller är det totalförbud på ALL mjölk?! Någon läkare där ute som vill informera? Antar att jag måste ringa läkaren imorgon igen för att checka av ordentligt...

3 kommentarer:

  1. Välkommen till klubben!! Idag finns MASSOR av laktosfria produkter jämfört när jag blev det - men nu de första veckorna så testa iaf LAKTOSFRI inte LÅGLAKTOS; det är skillnad. Men sen kan det ju vara så att läkaren vill att du är HELT mjölkfri - då köper du havremjölk eller sojamjölk - eftersom man kan vara allergisk mot mjölksockret oxå! På apoteket finns det LACRASE - lite dyra piller men perfekt för restaurangbesök eller god mat hemma om man vill slippa illamående o magont :) det fanns minsann inte för nga år sen! Knäckebröd är fritt från laktos men pass upp på fikabröd, godis och bröd - läs alltid innehållsförteckningen och leta dig fram. Tillslut lär di dig vad du kan äta - och det finns vissa brödsorter som det även står att det är fritt från laktos - även scan har korv som är fri från sånt. Som sagt, du kommer inte behöva svälta iaf :) Men va skönt att veta vad som är felet!! du kommer må mkt bättre! kram kram

    SvaraRadera
  2. LACTRAS ska det stå :P

    SvaraRadera