11 januari 2011

Dag 9

Min tro...

Bilden har jag tagit på google...

Jag tror inte på någon Gud iaf... Men jag tror på någonting som inte går att förklara. Jag tror på kärleken och på ödet...


"Tro avser inom en ideologi/religion en övertygelse att en viss lära ger svar på ett antal frågor, främst av existensialistisk art. Sammanfattningen och kodifieringen av en viss religions lära och dess tro kallas trosbekännelse, vilken också verkar definierande för denna religion."
"Vilka frågeställningar en tro (lära) vill ge svar på varierar, men i första hand är det existensialistiska frågor ofta av metafysisk karaktär som skall ge ledning till ens handlingar och tillfredsställa ens samvete. Här återfinns frågor som: Vad är livets mening?, Vad händer efter döden?, Hur förstå motsättningen Godhet/ Ondska?, Vad är Rätt och vad är Fel?"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar